Wednesday, January 26, 2011

Sudah bermula.

Assalaamu'alaikum.

Keputusan JAE sudah kuterima. Alhamdulillah, aku dapat bidang yang kucuba terjah. Namun, setelah kutelaah, aku yakin ianya tidak seproduktif bidang yang lain. Apatah lagi dengan dunia sekarang lebih memfokuskan pada bidang teknikal, kejuruteraan dan seanteronya. Aku yakin bidang yang ingin kuterjah itu, sudah awal-awal lagi diajarkan padaku. InsyaAllah, semua akan berjalan dengan lancar.

Terlebih dahulu, Madrasah Wak Tanjong Al-Islamiah(MWTI) sudah menerimaku. Aku tahu aku sudah tidak lagi boleh meluangkan masa berjam-jam di hadapan skrin pipih ini. Tambahan pula, menurut hematku, MWTI kini lebih tegas, memandangkan daripada 72 pelajar yang dianggarkan layak memasuki MWTI, atau dalam istilah inggerisnya, 'intake', hanya 54 yang dipilih. Pembukaan kelas kedua buat pertama kali bagi pra-U 1 juga adalah suatu yang mengejutkan.

Ujian kelayakan juga dipraktikkan buat pertama kali bagi yang ingin ke aliran akademik. 'Economics' dan 'Matematik' adalah dua matapelajaran yang bakal diuji. Di MWTI, bagi yang ingin mengambil aliran akademik, mereka akan mengambil..:-
  • Bahasa Arab
  • Syariah
  • Usuluddin
  • Bahasa Melayu dan Sastera
  • General Paper (GP)
  • Economics
  • Matematik; serta
  • Al-Qur-an.
Mengenai H1 dan H2, aku tidak begitu pasti memandangkan masa Orientasi kelmarin, ianya hanya ditayangkan buat seketika, secara keseluruh.

Masanya sudah tiba. Aku harus mendisiplinkan diriku. Tiada lagi berjam-jam di hadapan komputer riba ini, di hadapan sebarang skrin pipih. Aku harus cuba untuk mulakan ulangkaji secepat mungkin. Ingat, aku berhadapan dengan pelajar Maktab kebanyakan.

Tahun ini juga bakal kucuba untuk tembusi 'pasaran' bahas. Akan kuusaha segigih mungkin untuk memasuki peringkat akhir Bahas 4PM. Permudahkanlah urusanku ya Allah.

Akhir kalaam,
Wassalaamu'alaikum.
ps.: Mampukah aku menyesuaikan diri? Semoga aku dapat menerima segala macam tohmahan dengan hati tabah. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment